____   Pilates  ____

Flexibiliteit en stabiliteit

Pilates

 ___ Pilates traint de spieren van je ‘powerhouse’ ___

Pilates is een bewegingsmethode die is ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Pilates is dé training als basis voor alle trainingen, sporten, dans en yoga. Het gaat uit van de theorie dat ademhaling, houding en leefstijl van de mens de basis is van de gezondheid van de mens. Het zijn oefeningen die helpen bij het verbeteren van de houding, coördinatie, balans, kracht, flexibiliteit en ademhaling.

Pilates gaat uit van de gedachte dat elke beweging vanuit een centraal punt komt, namelijk je core, het centrum van je lichaam. Als je de spieren van je centrum goed aanspant, komt dat ten goede aan de gewrichten waardoor we minder last van slijtage krijgen. Een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans en vermindert het risico op blessures. Daarom is het zo goed om deze stabiliteit van je kern te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet. Pilates noemde dat centrum, het ‘powerhouse’.

Deze spieren houden de romp bij elkaar. Wanneer deze spieren op de juiste manier aangespannen worden, zal je meer kracht aan iedere beweging toe kunnen voegen en beweeg je op een veilige manier. Doordat het aanspannen van je powerhouse niet vanzelf gaat, kun je dit trainen door middel van Pilates.

Pilates is een full body workout.

Er zijn individuele- en groepslessen. Kijk op het rooster welke lessen er zijn voor jou.

Meenemen

matje, handdoek, makkelijk zittende kleding in laagjes, flesje water. 

versteviging | revalidatie | rug en bekkenklachten | balans | spierkracht | mooi lijf

“Na de les voel je je fysieker, krachtiger en in balans.”

___Zwangerschaps Pilates ___

Ga naar de pagina: Zwangerschaps Pilates

Wil jij fit en gezond blijven tijdens en na je zwangerschap. Dan is zwangerschapspilates echt iets voor jou. Door pilates blijven je spieren sterk en in een goede conditie. Je bereid je voor op een soepele bevalling en een sneller herstel na de bevalling.Deze lessen zijn ook geschikt voor na de zwangerschap, om aan je herstel van jouw core en bekkenbodem te werken.  

De pilateslessen versterken de diepere buik- en rugspieren en je bekkenbodem. Deze spieren zijn belangrijk voor een goede werking en het stabiliseren van de bekken en de lage rug tijdens je zwangerschap en daarna.  

Alle oefeningen zijn gericht op het deel van je lichaam dat je tijdens de zwangerschap zo hard nodig hebt. Doordat je gewicht en je buik toeneemt kan zwangerschapspilates jou goed helpen om rug- en bekkenproblemen te voorkomen, niet alleen tijdens maar ook na de zwangerschap. Je zult merken dat je ook na de bevalling sneller hersteld. 

Ervaring met pilates is niet nodig. Vanaf 12 weken zwangerschap ben je welkom. In de loop van de cursus is er 2 keer een gelegenheid om samen een partnerles te volgen. Je partner krijgt dan diverse tips.  

Kijk ook eens naar Zwangerschapsyoga. Hier ligt de focus meer op meditatie, oefeningen om rug en bekken te versterken, ontspannen en mindset. Lees meer  

zwangerschap | pilates |rug en bekkenklachten | mindset| partner | voorbereiding  

zwangerschapsyoga

Twan: “Tijdens de lockdown in maart ben ik begonnen met pilates. Mijn vrouw doet 2 keer per week pilates bij adele. Ik ben actief met sporten maar door de lockdown kon ik niet meer trainen. Ik wilde graag in beweging blijven, dus waren de online lessen die mijn vrouw deed bij adele een prima oplossing om in beweging te blijven. Samen met mijn vrouw doe ik 1 of 2 keer per week mee. Ik vond de oefeningen er gemakkelijk uitzien, maar ik merk nu dat het efficiënt is en mijn core getraind wordt. Dat komt goed van pas want het combineert heel goed met de ander sporten die ik beoefen ( hardlopen bootcamp en fietsen) ook voor mannen dus een aanrader.” Lees meer reviews.